Tips voor ontwikkeling activiteit

Op deze pagina vind je allerlei tips voor de ontwikkeling van de activteiten.

Bepaal je verhaal

  1. Vraag jezelf wat de kracht is van je organisatie op het gebied van wetenschap en technologie
  2. Waar ben je trots op? Wat zijn de verjaardagsverhalen van jou en je collega’s?
  3. Ontdek waarom je je verhaal wilt vertellen. Uit enthousiasme over je vak? Omdat je met publiek geld werkt? Omdat je wilt dat meer mensen het werk van jouw organisatie leren kennen? Om het vuur aan te wakkeren bij wetenschappers en technologen in spé? Omdat transparantie je organisatie goed doet? Om te laten zien wat er mogelijk is met wetenschap en technologie?
  4. Bedenk op wie je je wilt richten. Een gezellige dag voor benieuwde familieleden? Of heeft jouw organisatie behoefte aan aandacht van bepaalde (groepen/soorten) mensen? Toekomstige werknemers? Nieuwsgierige buurtbewoners? Nieuwe klanten?
  5. Hoe ziet de agenda van je organisatie er uit? Komt er een nieuw product/gebouw/programma aan? Geef mensen een voorproefje! Behoefte aan nieuw talent? Betrek de scholen.
  6. Bepaal de bovenstaande intrinsieke en extrinsieke motivaties en neem deze mee als meetlat bij het bedenken van activiteit

Bepaal je activiteit

  1. Houd het simpel Veel mensen zijn nog nooit op een werkplek als de jouwe geweest. Een lab, werkplaats, archief etc. is voor een buitenstaander wellicht interessanter dan je denkt.
  2. Populaire formats: Rondleidingen, demonstraties, proefjes, discussies/junior Lagerhuis, vragenuurtje/speeddate met wetenschappers/professionals, bezoekers laten deelnemen als proefpersoon, lezingen, workshops
  3. Bezoekers (jong én oud!) kruipen graag in de huid van de professional/wetenschapper
  4. Zelf ervaren/doen/proberen vergoot betrokkenheid. Helmen, beschermingsbrillen, labjassen, handschoenen: het helpt bij het creëren van een belevenis.
  5. Persoonlijk contact met medewerkers wordt door bezoekers heel erg gewaardeer Bovendien geeft het mogelijkheid tot gelaagdheid: bezoekers met meer interesse/kennis kunnen doorvragen.
  6. Een kinderhoek voor de jongsten (waar bij geknutseld kan worden onder begeleiding) biedt volwassenen de mogelijkheid om ergens echt in te duiken.

Datumkeuze

De communicatiefocus ligt op activiteiten die in het weekend van 7 en 8 oktober plaatsvinden. Activiteiten die worden georganiseerd op omliggende data mogen echter ook mee in de agenda. Handig, als de voorkeur toch uitgaat naar een doordeweekse dag.

Informeren collega's

Communiceer intern zowel intrinsieke als extrinsieke redenen voor deelname aan het Weekend van de Wetenschap. Dat stimuleert de bereidheid bij collega’s om ook als vrijwilliger aan de slag te gaan.

 

Organisatorische tips

  1. Moeilijk vindbare locatie? Besteed aandacht aan goede bewegwijzering
  2. Maak bij binnenkomst duidelijk voor bezoekers waar ze hun jassen/tassen kwijt kunnen, waar de wc’s zijn en waar ze e iets kunnen eten/drinken. Als in de basisbehoeften is voorzien, is er rust in het hoofd voor het programma.
  3. Beperkte plaatsen bij workshop/lezingen/demonstraties? Informeer bezoekers bij binnenkomst en geef hen de mogelijkheid om ‘toegangskaartjes’ te pakken. Op = op
  4. Informeer bezoekers op voorhand over eventuele parkeerkosten

Bezoekers enthousiasmeren

  1. Begin dicht bij huis:
  2. Medewerkers en familie (vergadering, posters in de gang, nieuwsbrieven, interne social media)
  3. Buurtbewoners (een paar uur brieven/flyers in de bus stoppen, kondig de activiteit aan in buurt/gemeente/regio-gerelateerde facebookgroepen, vraag buurt/gemeente/regio- gerelateerde facebook- en twitteraccounts om jouw berichten te delen)
  4. Scholen in de buurt (posters ophangen, flyers afgeven aan leerkrachten; scholen van kids van medewerkers zijn ook een optie)
  5. Relaties/klanten (“ervaar backstage hoe we voor u werken”)
Initiatiefnemer
Sponsors
Mediapartners
Het landelijke Weekend van de Wetenschap, georganiseerd door NEMO, wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het Weekend van de Wetenschap wordt gerealiseerd dankzij de vele organisaties die tijdens het weekend voor het publiek hun deuren openen.