Google Glass: droom of doem?

Prins Pieter-Christiaan van Vollenhoven zette er één op zijn neus tijdens Koningsdag, nadat Willem-Alexander ‘m al eerder probeerde tijdens de opening van een internetconferentie vorige week: de Google Glass. Toch wil deze futuristische smartbril ondanks de vele publiciteit die met haar lancering in de VS gepaard ging maar niet populair worden. Waarom eigenlijk niet?

De bril wordt nog maar nauwelijks dragen. Zelfs popsterren, voetballers en andere rijken die zonder blikken en blozen duizenden euro’s neertellen voor een handtas zijn bijvoorbeeld nog maar relatief weinig met de bril gespot.

Ook blijken veel early adopters helemaal niet zo enthousiast te zijn over de bril. Als gevolg hiervan zijn er maar weinig ‘explorers’ die de bril veelvuldig dragen overdag. Naast een korte batterijduur, is een veelgehoorde klacht dat je er – in vergelijking met een mobieltje – heel veel dingen níet op kunt doen, zoals op Facebook gaan.

En dat voorspelt misschien niet veel goeds voor de bril, want volgens economen spelen enthousiaste early adopters gewoonlijk een grote rol bij de acceptatie van een nieuw product door het bredere publiek.

Maar er lijkt meer aan de hand te zijn. De bril heeft niet alleen te kampen met desinteresse, maar roept ook hevige maatschappelijke weerstand vanwege privacyschending.

Lees verder op kennislink.nl

 

 

Initiatiefnemer
Sponsors
Mediapartners
Het landelijke Weekend van de Wetenschap, georganiseerd door NEMO, wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het Weekend van de Wetenschap wordt gerealiseerd dankzij de vele organisaties die tijdens het weekend voor het publiek hun deuren openen.