FAQ

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen en antwoorden voor deelnemers van Weekend van de Wetenschap.

Veelgestelde vragen

Q: 1. Waarom moet ik voor het Weekend van de Wetenschap inloggen bij NEMO Kennislink?

De websites van het WvdW en de NEMO Kennislink Agenda zijn aan elkaar gekoppeld. Voordeel voor jou is dat je een activiteit maar één keer hoeft in te voeren, maar deze op beide websites verschijnt. Er zijn verschillende websites die de widget of API van de NKLA hebben geïnstalleerd, hierdoor verschijnt jouw activiteit ook op die sites.

Q: 2. Ik ben mijn gebruikersnaam kwijt, wat moet ik doen?

Stuur een e-mail naar [email protected]

Vermeld hierin de naam van je organisatie, je ontvangt van ons een e-mail met de juiste gebruikersnaam.

Q: 3. Ik ben mijn wachtwoord kwijt, wat moet ik doen?

Systeembeheerders kunnen jouw wachtwoord nooit aanpassen vanwege privacy redenen. Wil je je wachtwoord wijzigen? Ga dan naar nemokennislink.nl/login en klik op knop ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’. Voer gebruikersnaam in en je ontvangt op dat e-mailadres een e-mail om je wachtwoord te resetten.

Q: 4. Ik organiseer de activiteiten van dit jaar niet meer, maar draag het over aan een collega. Kan deze mijn account overnemen?

Ja! Graag zelfs!

Log in op nemokennislink.nl/login. Op je dashboard zie je rechts bovenaan de knop ‘Account’. Hier kun je het e-mailadres waarop dit account staat en het wachtwoord aanpassen. Na het aanpassen moet je opnieuw inloggen, met de nieuwe gebruikersnaam en/of wachtwoord.

 

Q: 5. De collega op wiens naam het account staat werkt hier niet meer, en nu?

Het is voor de systeembeheerder niet mogelijk om het account te veranderen. Je kunt het wachtwoord resetten (zie vraag 3) en afdeling ICT de e-mail uit de inbox van je collega laten plukken. Log opnieuw in en pas het account aan, zoals beschreven bij het vorige punt.

Q: 6. Wij organiseren bijna hetzelfde als vorig jaar. Moet ik dit evenement opnieuw invoeren?

Wij besparen je liever onnodig werk. Stuur een e-mail naar [email protected] met daarin de naam van jouw organisatie en de naam van de activiteit (liefst ook link). Wij sturen de activiteit terug, waardoor deze weer op jouw dashboard komt te staan. Je kunt de activiteit nu aanpassen en opnieuw insturen. Vergeet niet om de juiste editie van WvdW te selecteren en de datum aan te passen.

 

Q: 7. Waarom is er een eindredactie/wie is die eindredactie/waarop wordt mijn activiteit gecontroleerd?

Een eindredactie kijkt alle ingezonden activiteiten na. Deze eindredactie bestaat uit zowel redacteurs van het WvdW als de NKLA. Zij checken de teksten op taal, volledigheid en duidelijkheid. Daarnaast controleren zij of alle velden op de juiste manier zijn ingevuld, of het beeldrecht klopt en zorgen zij dat het mooi is opgemaakt. Hierbij hanteren zij de kwaliteitsstandaarden van NEMO Kennislink.

Q: 8. Hoe stuur ik mijn activiteit naar de eindredactie van het Weekend van de Wetenschap?

Bij het invullen van het formulier kun je tussentijds op de knop ‘opslaan’ klikken, om te zorgen dat jouw wijzigingen als concept worden opgeslagen. Als je klaar bent met het invullen van het formulier vink je de optie ‘klaar voor controle door eindredactie’ aan en klik je nog een keer op ‘opslaan’. De activiteit gaat nu naar de eindredactie en verdwijnt uit jouw concepten. Je kunt de activiteit nu niet meer aanpassen.

Q: 9. Waarom duurt het zo lang voordat mijn activiteit online staat?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Controleer eerst of jou activiteit wel naar de eindredactie is gestuurd. Ga naar jouw dashboard en kijk waar de activiteit staat. Staat deze onder ‘Jouw concepten’, dan is er iets misgegaan. Stuur deze alsnog naar de eindredactie (zie punt 8).

Staat deze onder ‘Controle door eindredactie’, dan is de eindredactie nog niet aan jouw activiteit toegekomen. Soms sturen veel deelnemers tegelijk activiteiten in. De redactie wil graag iedereen evenveel aandacht en kwaliteit leveren, waardoor het soms langer kan duren voordat jouw activiteit op de website staat.

Indien op het dashboard staat ‘Aanpassingen nodig’, heeft de eindredactie jouw activiteit teruggestuurd. Vaak heeft dit te maken met een vraag over de activiteit of is er een aanvulling nodig. Zodra je de activiteit opent zie je de vraag van de eindredactie bovenaan het formulier staan.

Q: 10. Mijn activiteit is teruggestuurd door de eindredactie. Wat moet ik doen?

Het komt soms voor dat er onduidelijkheden zijn in je activiteit. Dit verschilt per keer. Je ontvangt een e-mail als jouw activiteit is teruggestuurd voor een aanpassing. Hierin geeft de eindredactie ook aan wat je nog moet aanpassen of waar vragen over zijn. Je kunt gelijk de activiteit aanpassen en opnieuw naar de eindredactie sturen.

Q: 11. Waarom is de titel van mijn activiteit aangepast?

Hiervoor kunnen twee redenen zijn. De eerste reden is dat de titel die je aan de activiteit gegeven hebt niet duidelijk zegt wat het is of in het verkeerde veld is ingevuld. De eindredactie past dit naar eigen inzicht aan en doet hierbij haar best om de titel zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

De tweede reden is iets technischer. Er staan heel veel activiteiten op de website van het WvdW en de NKLA. Soms hebben meerdere activiteiten dezelfde titel, dit kan voor verwarring zorgen. Het systeem van de website plaatst automatisch een lange code achter de titel. Dit is minder vindbaar door zoekmachines en lastiger te delen op o.a. sociale media. Ook hierbij doet de eindredactie haar uiterste best om een vergelijkbare titel mee te geven die jouw activiteit recht doet.

Q: 12. Ik heb een activiteit ingestuurd maar het programma is iets veranderd. Hoe kan ik dit aanpassen?

Stuur even een e-mail naar [email protected] met de naam van de activiteit. Wij trekken de activiteit in, waardoor het systeem deze terugstuurt naar het account dat het heeft aangemaakt. Je kunt de activiteit nu weer aanpassen en opnieuw naar de eindredactie sturen voor controle.

Q: 13. Ik heb een opmerking gekregen over de credits van een ingestuurde foto. Wat moet ik hiermee?

Zowel de redactie van het WvdW als de redactie van de NKLA letten heel scherp op de juiste notatie van credits bij afbeeldingen en juiste toepassing van beeldrecht. Zorg er daarom altijd voor dat jouw organisatie de rechten voor een foto bezit of dat je afbeelding rechtenvrij is. Vermeld altijd de fotograaf en bron van de foto, ook al is die in opdracht van jouw organisatie gemaakt. Indien je een foto van internet haalt, zet daar altijd de URL bij waar je deze foto gevonden hebt. Dit maakt het voor de redactie makkelijker om de rechten van jouw foto te achterhalen.

Boetes voor foutief gebruik van afbeeldingen zijn niet mals. Daarom controleren wij extra scherp op juist gebruik van beeldrecht. Bij onduidelijkheden sturen wij daarom activiteiten terug met de vraag om de rechten goed te controleren of een URL in te vullen. Als vervolgens blijkt dat het beeldrecht niet gedekt is, sturen wij eventuele boetes door naar de indienende organisatie.

Q: 14. Waarom moet ik al die velden invullen?

Wij willen er voor zorgen dat zoveel mogelijk deelnemers jouw activiteit(en) bezoeken. Het is dus van belang dat zij op de website van het WvdW gemakkelijk alle informatie bij elkaar kunnen vinden. Hoe makkelijker de bezoeker het kan vinden, hoe sneller zij beslissen bij jouw organisatie langs te gaan.

Initiatiefnemer
Sponsors
Mediapartners
Het landelijke Weekend van de Wetenschap, georganiseerd door NEMO, wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het Weekend van de Wetenschap wordt gerealiseerd dankzij de vele organisaties die tijdens het weekend voor het publiek hun deuren openen.